دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

تاثير موسيقي برجوانان

موسيقي رگه فقط سرگرمي نيست، بلكه فلسفه اي دارد. ايده و شيوه اي از مثبت زندگي كردن پشت آن است. زيگي مارلي

تاثير موسيقي برجوانان

۲۱ بازديد

موسيقي تا آنجا در زندگي جوانان تأثيرگذار است كه گاه آن ها را از خود بي خود كرده و دست به كارهاي شيطاني و حيواني مي زنند. موسيقي به قدري تأثيرگذار است كه مسير زندگي افراد را تغيير مي دهد و مي توان گفت موسيقي ساربان زندگي جوانان شده است.

طبق نظري كارشناسي شده موسيقي مي تواند انسان را از خدا دور يا نزديك كند. هدف موسيقي امري متعالي است، هدفي كه بزرگاني چون اسفنديار منفردزاده، كارن همايونفر، ويليام خنو، بتهوون و ... به دنبال آن بوده و هستند. هم چنين در سكانسي از فيلم اخراجي ها مي بينيم كه فرد مؤمني در محل كار خود مشغول نواختن تار است و در دل خود در حال راز و نياز با يكتاي معبود است و همچنين قابل ذكر است كه بزرگاني چند در طول تاريخ و در قرون گذشته و معاصر از موسيقي دانان بوده اند براي مثال مي توان نام زنده ياد رودكي را برد.

متأسفانه امروزه موسيقي به صنعت تبديل شده و چهره زشتي به خود گرفته است. هم اكنون با سبك هاي مختلف رو به رو هستيم كه عمر طولاني در عرصه ي موسيقي دارند و چهارچوب ساختمان موسيقي را مي لرزانند. سبكهايي چون متال و شاخه هاي مختلفش و سبك جديدي به نام رپ كه آن هم به چند شاخه تبديل مي شود.

از سبك متال حرف زديم، سبكي كه شاخه هاي بسيار زيادي دارد، اما هدف ما بررسي بنياد اين سبك ها نيست بلكه هدف ما بحث در ارتباط تأثير پيام اين گونه موسيقي ها بر افكار جوانان است. اكثر موضوع هاي مورد بحث در اين گروه ها مطالبي زشت و ناپسند از ديدگاه جامعه متمدن است. اما با اين حال، آنها هم طرفداراني براي خودشان دارند.

ـ بيشتر اين گروه ها مسائلي چون تنفر از دين، تحريك به ضد مسيح (ع) و مسئله اي كه خودم از بيان آن شرمنده ام، « ضد خدا » بودن .

حال چنين آهنگ و شعري چه تأثيري در طرز فكر جوان كم تجربه مي گذارد؟ چه بينشي در ارتباط خدا و دين براي او پيش مي آورد؟ متأسفانه چندي پيش طبق خبري از رسانه ي ملي اعلام شد چند گروه شيطان پرست در خانه اي در كرج دستگير شدند. اين مسئله چه بلايي سر جامعه ي ما مي آورد؟ در هين انجام اين تحقيق با جواني برخورد كردم كه در جمله اي به جاي خداوند خود را لايق ستايش بيان كرد. جالب اينجا بود كه خانواده ي او يك خانواده ي مذهبي بودند.

ـ در بعضي از اين گروه ها مزمون كلامشان مسائلي چون سلاخي كردن، تكه تكه كردن، كشتن، قتل و قطع عضو است. شخصي در يك كليپ ويدئويي چند نفر را دار زد و چند نفر را با چاقو كشت. شما چنين صحنه هايي را با تركيب صدا و آهنگ خشن تصور كنيد. چه حالتي در روحيه ي انسان پديدار مي شود؟ آيا اين حالت غير از خشونت، عصبانيت و وحشي گري است؟

اصولاً چنين موسيقي هايي اعتياد آور است و شنوندگان آن به بيماري هاي روحي مبتلا مي شوند. چنين موسيقي هايي جوانان را به افسردگي، گرفتگي، گوشه گيري، دور شدن از جمع و مسائلي ديگر مي كشاند.

ـ بعضي از اين گروه ها جوانان را با مسائل غير اخلاقي رو به رو مي كنند. مسائلي چون: فحشا، تجاوز، تجاوز به مادر و خواهر و هم جنس بازي. وقتي يكي از خوانندگان اين سبك دعوت به فحشا مي كند و روي صحنه ي كنسرت برهنه مي شود پس نمي توان از جماعتي كه در آن برنامه حضور دارند انتظار خاصي داشت.

همانطور كه مي دانيد بازخورد چنين اعمالي در طولاني مدت نمايان مي شود و رنگ به چهره مي گيرد. آيا اين همان هدف متعاليست؟ چه بلايي سر جوانان مي آيد اگر چنين تفكرات زشت و پليدي را بپذيرند؟ براي جلوگيري از ريشه كردن اين موضوعات در جامعه چه بايد كرد؟ نبايد اين نسل پرهيجان و ظغيان گر را هدايت كرد؟ نبايد به آنها آزادي محدود داد و آنها را زير نظر داشت؟ زير نظر داشتن يعني اجازه ي فعاليت دادن اما در حيطه اي مشخص.

اما جواناني چند در اين خاك و بوم هستند كه به مبارزۀ با اين موضوعات برخاسته و دست به اقدامي زيبا زده اند. اين جوانان همان سبكها را با موضوعاتي چون: مذهبي، حماسي، پايداري و احساسي ادا مي كنند. براي مثال گروهي كه در روز آزادسازي خرمشهر تمامي شعرهاي پايداري آن زمان را به سبك راك در آورده و هر ساله در روز سالگرد آن رويداد بزرگ كنسرتي اجرا مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.